I betraktarens öga.

 
Var ligger nyansen i en färg? Jag tycker färgen på den här bilen är väldigt snygg. Men om du kollar på bilden ser du att ljuset och skuggorna ger en mängd olika nyanser, trots försöken att släta ut det i photoshop. Mitt exempel blir ännu tydligare om du tar en titt på något du har i din omgivning. Men vi återgår till min fina bil. Ljuset ljusnar upp den röda färgen. Starkast från sitt nedslag och ju längre ut från nedslaget desto mindre ljusnar färgen.

Normalt är det inte bara en enda ljusstråle, utan hundratals, som träffar föremål vars färg vi gillar. Det innebär tusentals olika nyanser. Så här kommer min fråga: vilken av alla dessa nyanser är det vi gillar, den som fångar vår uppmärksamhet? Om det är grundfärgen vi gillar, finns den överhuvudtaget kvar? Om det inte är grundfärgen vi gillar utan den ljusare färgen, måste man då ha en mörkare nyans av samma färg för att ljuset ska förvandla den till rätt nyans? Det kanske inte är något av dessa båda alternativ. Vi kanske helt enkelt gillar helhetsintrycket.

Jag blir inte klok på det hur mycket jag än grubblar. Nåväl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0